vineri, 13 ianuarie 2012

Chec simplu


De mica am auzit de cartea de bucate a Sandei Marin, cred ca si mama are un exemplar, pastrat cu grija intr-o coperta albastra de caiet scolar. Zilele trecute am auzit ca a fost reeditata si, desi aveam varianta scanata, am hotarat sa o achizitionez. Si daca tot am cumparat-o, am si citit-o :); nu pe toata, normal, doar sectiunea de dulciuri :D.
Am fost tare surprinsa sa observ ca toate revistele si blogurile culinare se bazeaza in mare proportie pe retetele din aceasta carte. Am gasit in ea toate retetele clasice de pandispan, savarine, checuri, dar si preparate internationale, de care eu am auzit abia de curand, odata ce a inceput sa ma intereseze subiectul (macaroon, guguluf, madeline). Ca sa imi intelegeti mai bine mirarea, trebuie sa mentionez un aspect: cartea Sandei Marin a fost prima oara editata in anul 1936. 

 
Prima retete incercata din cartea ilustrei doamne este cea a checului simplu ... facil de preparat si foarte rapid consumat. Este pufos si aromat, acoperit de o crusta subtire, usor crocanta, atat de buna incat te face sa iti doresti sa te bucuri de ea la fiecare imbucatura, nu numai la cele din partea superioara a feliei. Un adevarat clasic!

INGREDIENTE pentru o tava:
50g unt moale
225g zahar pudra
1 lingurita esenta de vanilie
3 oua 
125ml lapte rece
225g faina pentru prajituri (sitata)
1 plic praf de copt
un praf de sare

PREPARARE:
Untul moale se freaca spuma, apoi se adauga zaharul pudra si esenta, continuand a amesteca.
Galbenusurile se adauga pe rand, amestecand dupa fiecare.

Separat se cerne faina impreuna cu praful de copt si se amesteca in compozitia anterioara, alternand cu mici cantitati de lapte.
Albusurile si sarea se bat spuma tare, apoi se inglobeaza in compozitia cu galbenusuri, folosind un tel si amestecand cu miscari circulare, de sus in jos. 

Se obtine un aluat cremos si destul de tare.
Daca se doreste obtinerea unui aspect marmorat, se transfera 2-3 linguri din compozitie, intr-un castron, in care se amesteca o lingurita de cacao (10g).

Aluatul se transfera in tava unsa si tapetata, in mod uniform, apoi, deasupra, se toarna compozitia cu cacao.


Se amesteca usor de sus in jos, descriind cerculete, folosind o furculita.


Checul se coace la foc mijlociu, in cuptorul preincins, timp de 45 de minute sau pana cand trece “testul scobitorii”.


Se lasa sa se raceasca in tava pentru 10 minute. Daca tava a fost unsa si tapetata pe toata suprafata interioara cu care checul a intrat in contact, acesta va iesi din tava foarte usor, dar pentru singuranta, se trece un cutit pe marginea acestuia, inainte de a se incerca extragerea.

Checul scos din tava se lasa sa se raceasca complet, apoi se taie felii.


Pentru o pastrare mai indelungata (dupa racirea completa), se infasoara in folie de aluminiu sau in hartie de copt, astfel incat sa nu intre in contact cu aerul. Astfel isi va pastra nealterata textura pana la o saptamana.

8 comentarii:

  1. Ruxi ai uitat sa mentionezi cate oua ai folosit, nu de alta dar vreau sa incerc si eu reteta :D. Arata super!

    RăspundețiȘtergere
  2. Merci de observatie. In carte erau primele mentionate, dar am vrut sa le trec in ordinea folosirii si pana la urma le-am uitat de tot. Bine ca mi-ai zis.
    Sa-l incerci, e tare bun, pacat ca iese doar unul. Al nostru e gata terminat. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. sa il fac in tava normala de chec?sau nu are nimik daca il fac intr-o tava mai mica ca am o tava de mini-chec(25X11) sau tinde sa curga?

    RăspundețiȘtergere
  4. Raluka, tava folosita de mine are 29x10 si, dupa cum se vede din poze, a ramas destul loc in tava dupa coacere. Nu cred ca vor fi probleme cu tava ta, mai ales ca, daca e dinaceea argintie, de aluminiu, aceea este si putin mai inalta. Pupici

    RăspundețiȘtergere
  5. Cu placere! Sa-mi spui daca ai avut probleme cu tava, ok?!

    RăspundețiȘtergere
  6. stiati ca Sanda Marin,este barbat? Sanda este nume de familie..
    super retete!!!! Felicitari!!!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am auzit si aceasta varianta, dar am inteles ca subiectul este in continuare in dezbatere. Ar fi interesant de aflat o varianta oficiala, dar pana atunci subiectul ramane o legenda din perioada comunista.
      Multumesc mult pentru aprecieri.

      O zi buna!

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...