miercuri, 25 mai 2011

Aluat oparit

Aluatul oparit este specific pentru prepararea eclerurilor si choux-urilor, prajituri ce se consuma cu frisca si creme usoare.



INGREDIENTE pentru o tava de choux-uri (cat sa musti de 2 ori dintr-unul):
125g faina
100g unt sau margarina
250ml apa sau lapte
3 oua
1/2 lingurita sare
1 lingurita zahar vanilat (optional)

PREPARARE:
Intr-o olita se pun sa fiarba apa/laptele, grasimea si sarea. Cand da in clocot, olita se ia de pe foc, se adauga dintr-o data toata faina si se amesteca repede.
Olita se repune pe foc, unde, amestecand continuu, se mai lasa 1-2 minute, pana cand pe fundul olitei se formeaza o pelicula alba.


Se lasa sa se raceasca la temperatura camerei sau, fortat, in apa rece, amestecand continuu.
Cand aluatul este caldut se adauga ouale, pe rand, amestecand dupa fiecare, pana la inglobarea completa. La inceput, se foloseste o lingura, deoarece aluatul este destul de tare.


Ultimul ou este bine sa fie spart intai intr-o canita, amestecat si adaugat lingura cu lingura, pentru a evita obtinerea unui aluat prea moale.
Consistenta aluatului este optima atunci cand "face tepi", adica isi mentine bine forma. Se infige lingura in aluat, se scoate astfel incat sa ramana un mot micut; daca motul ramane in sus aluatul este bun, iar daca coboara imediat inseamna ca aluatul este prea moale si este compromis. :(



Aluatul se pune in spritul de ornat si cu el se portioneaza choux-urile sau eclerele, direct in tava acoperita cu hatie de copt.


Choux-urile mele sunt mici, gandite sa poata fi mancate dintr-o bucata ... pentru copii.

Tava se introduce in cuptorul se incins foarte bine, avand grija a nu se deschide usa acestuia in primele 20 de minute, pentru a nu se dezumfla choux-urile si a nu ramane cleioase.


Se coc 30 min, in primele 10-15 min la foc mare, apoi la foc mic pentru a se usca. In aceste prime 10-15 min preparatele trebuie sa creasca de doua ori fata de dimensiunea initiala, restul timpului de preparare pana la 30 fiind necesar pentru a se usca si a capata acea culoarea specifica aurie.

Dupa ce s-au racit bine, choux-urile/eclerele se pot umple cu diverse creme sau doar cu frisca.
Deoarece se usuca foarte repede, pentru a le pastra fragezimea, este recomandat sa fie pastrate la frigider.

14 comentarii:

  1. nu am avut o reteta buna sau un cuptor bun pt eclere..am facut de vreo 3 ori pana akum si ultima data a fost kiar un esec!le-am lasat la foc mare in primele 15 minute apoi la foc mic si s-au lasat la maxim nu mi-au crescut..am sa incerc si reteta ta

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foc mare înseamnă 200 -220 grade, iar foc mic 180-200 grade. dacă nu aveți un cuptor electric, la cel cu gaz timpul este mai mare pentru foc mare, nu se deschide cuptorul pentru 20 min. deci lăsați temperatura mare cam 20 min. Sper sa va fie de folos.

      Ștergere
  2. Eu am folosit mereu reteta aceasta si nu am avut probleme decat cu stabilirea temperaturii optime a cuptorului ... invariabil, prima tava o coceam prea tare :D Succes.

    RăspundețiȘtergere
  3. Aaa, si mie mi-a fost teama de aluatul oparit, chiar si dupa ce am facut de cateva ori. Nu renunta!

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna Ruxi,acum incing cuptorul sa fac niste eclere la pofticiosi...adica sotul si fetita :) ,sper sa imi iasa,am mari emotii...insa sunt increzatoare datorita explicatiilor tale.Am sa iti trimit maine poze cu rezultatul final sa imi spui cum arata primele mele eclere,prima intalnire cu aluatul oparit :D .Pupici!!!

    RăspundețiȘtergere
  5. Te inteleg perfect, Moraki, e o piatra de incercare, mai mult mentala, ca multe altele din domeniul asta.
    Fii atenta la ele cand se coc. Odata ce s-au umflat si nu par a mai da inapoi, reduci focul. Cam asta e singura grija cat timp le coci. Sunt sigura ca, din nou, vei fi surprinsa placut de rezultat.
    O seara frumoasa va doresc.

    RăspundețiȘtergere
  6. Dezastru total la eclere :(( dupa ce am redus focul s-u desumflat de tot si sunt cleioase inauntru...nu am deschis cuptorul deloc,undeva am gresit rau...oare era aluatul prea tare?!oare din cauza ca l-am amestecat cu mana la racit si cu ouale?! sunt dezamagita de mine,nu cred ca am sa mai amcuraj sa le mai incerc... :( .O zi frumoasa va dorim si noi,pupici!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ooof, mai, Moraki! Nu te invinovati pe tine, da vina pe marimea oualelor, de acolo vin problemele. Ooof, asa rau imi pare sa te simt atat de dezamagita.
      Te pup cu drag.

      Ștergere
  7. O sa iti trimit maine poze cu ce mi-a iesit,le-am umplut si a zis sotul ca sunt foarte bune si fetita a zis la fel :) le-am gustat si eu si sunt bune doar ca sunt urate cum s-au desumflat :( .Pupici si o seara minunata va dorim!!!

    RăspundețiȘtergere
  8. Vezi, macar pentru gust trebuie sa mai incerci. Cand ai dat focul mai la mic se formasera niste brobonele mici pe choux-uri?

    RăspundețiȘtergere
  9. Ruxi incepusera sa se rumeneasca si deja se desumflasera;brobonele de grasime sau lapte se formasera mai devreme,cand se umflasera frumos...aici a fost greseala mea?!Am micsorat focul prea tarziu?! :( scuze de intarziere...ai primit emailul?Pupici!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poate ca la cuptorul tau electric sa fie diferit. Data viitoare stai cu ochii pe ele. O sa mai fac si eu si o sa incerc sa corelez modificarile de aspect cu momentul in care trebuie micsorat focul. Pupici!

      Ștergere
  10. Iti multumesc Ruxi,am sa mai incerc o data...cred...sa vad daca imi iese ceva mai bun sau acelasi dezastru... :D pupici!!!

    RăspundețiȘtergere
  11. Va sugerez sa faceti galusti cu prune folosind aliatul pripit. Sunt mult peste cele facute cu aluat din cartofi si nu se întăresc in frigider!

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...